FavoriteLoading 

Найголовніший сегмент радіо – це ранок, говорить Соня Сотник. Її називають «жінкою №1 українського радіо». Відома українська радіоведуча з понеділка по п’ятницю «будить» українських слухачів разом із Сергієм Кузіним у шоу «Камтугеза» на Radio ROKS. На майстер-класі у Школі журналістики УКУ Соня розповіла про те, як створити якісне ранкове шоу.


 

Найголовніше для того, щоб стати зіркою на радіо – це усвідомлення того, що тобі доведеться прокидатися о п’ятій годині ранку. Це перша погана новина.

Друга полягає у тому, що за це тобі платитимуть не дуже багато грошей.

Третя погана новина – тебе ніхто не впізнаватиме на вулиці.

Якщо після цих трьох новин ви досі хочете працювати на радіо, тоді можете читати далі. 

 

Чому ранкове шоу – це так важливо

 

Тому що люди, яких ви зібрали зранку (більшість з них), залишаться з вами потім. Від цього залежать продажі, рекламна частка і таке інше. Важливо створити успішне ранкове шоу, яке би приваблювало людей до вашої радіостанції.

 

Ранкове шоу неможливо повторити

 

Я цілком спокійно розповідаю всі наші секрети, бо розумію, що все одно такого шоу більше не буде. Немає радіостанції із такою самою музикою – можна її створити, але вона не cтане ідентичною. Не буде таких самих ведучих. А якщо й будуть, то взаємодіятимуть інакше. Це унікальність, яку неможливо повторити ніяк.

 

Що впливає на успіх ранкового шоу?

 

Контент – звісно. Ведучі? Можливо. Інколи ведучі не впливають на успіх, бо якщо є якісний контент, створений без персоналій, то це можливо. Особливо це помітно на прикладі станцій, які працюють з новинами – якщо вони якісні, то вже немає різниці, хто їх презентує. Дуже важлива команда. Інколи в ранковому шоу вона сягає п’ятдесяти людей.

 

Контент

 

Ви працюєте на радіо не для себе чи власних амбіцій, а для людей. І перед тим, як запускати радіо, варто у них запитати: а що б ви хотіли слухати? Якщо ви розумієте, що цільова аудиторія потребує від життя зовсім не того, що ви – не робіть цю радіостанцію. Коли створюєш ранкове шоу, потрібно повністю проаналізувати потреби своєї цільової аудиторії.

 

Ведучі 

 

Що таке радіо? Це коли ви у той час, у той момент живі й здорові у студії. Ви повинні відчувати ритм своєї аудиторії, як і аудиторія – вас. Говорити про погоду за вікном (ми ж живемо в одному місті), про час, про події, які відбуваються зараз в студії. Адже люди слухають радіо не просто, аби отримати інформацію, а щоб не бути самотніми. Тому ведучі мають бути живими – тобто працювати наживо.

Ніхто не любить прокидатися зранку. Нам треба дуже акуратно працювати з сонними людьми. Ранкове шоу – це м’які капці вашої аудиторії.

Всім вранці треба знати, котра година. Є люди, які орієнтуються не за годинником, а за контентом ранкового шоу. Тому, якщо ви змінюєте щось у наповненні, маєте шанс поховати половину проробленої роботи. Адже люди орієнтувались за певною рубрикою, вони почали жити за вашим графіком.

 

Локальність

 

Це дуже класно, коли станція місцева. Мені прикро, що таких стає все менше, і їх поглинають гіганти, але, можливо, ситуація зміниться. Дуже хотілося б, аби міста знаходили гроші на розвиток власних радіостанцій. Ті локальні радіо, які працюють зараз, є дуже успішними, адже вони максимально усвідомлюють свою аудиторію. Іноді складається враження, що вони знають своїх слухачів поіменно.

 

Команда

 

Це взагалі кінцева точка усього. У команді дуже багато людей. Продюсер (або редактор) моніторить усі-усі новини, пов’язані з музикою, відповідно до смаків аудиторії. І паралельно слухає ефір, аби контролювати, що цікаво, а що ні. Звукорежисер – це розкіш, яку зараз собі можуть дозволити лише окремі радіостанції. Тепер його обов’язки часто виконує хтось з ведучих. А ще є оператор ефіру. Загалом, аби працювати на радіо, треба мати розуміння того, як працює обладнання, яка якість звуку, чи справний ваш мікрофон і таке інше.

Частина команди – це аудиторія. Наші слухачі (маю на увазі тих, хто слухає «Камтугеза») – люди, на яких цілком можна покластися, які іноді стають співтворцями нашого шоу. Вони самі все розповідають, краще за інших знають, що відбулося у світі. Якщо ви чогось не знаєте, то краще запитайте у своїх слухачів. Нехай це буде найголовнішим.

Інші ведучі. Маю на увазі тих, хто працює на вашій радіостанції впродовж дня. Вони теж ваша команда, бо вони є продовженням вашого ранкового шоу. Ми просимо наших колег збирати фішки, які трапились під час денних ефірів, аби згадати про них наступного ранку.

Директор. По-перше, він платить нам гроші, тому має бути нашою командою. По-друге, це стороння думка, яка дуже важлива. Це людина, яка знає більше про те, як працює радіостанція, ніж ми. Він може вказати нам потрібний напрямок, адже якщо шоу не відповідатиме запитам аудиторії – нас звільнять.

 

Найстрашніший жах ведучого ранкового шоу – проспати 

 

Мені таке часто сниться. Найгірше, це коли ти маєш годинку для денного сну, прокидаєшся, дивишся на годинник і думаєш, що проспав.

 

Найголовніше у ранковому шоу – це підготовка

 

У ситуації, коли відімкнуть електроенергію, на станції спрацює аварійна система, і технічно ефір можна буде провести. Однак усі ваші гаджети та електронні заготовки зникнуть. Тому у нас є шість електронних скриньок. На випадок, якщо у когось не увімкнувся ноутбук, зник інтернет чи струм. Крім того, усі файли роздруковують. Проте найстрашніше трапляється тоді, коли все, що ти готував, не можна дати в ефір. Так сталося у лютому 2014 року. Шоу закінчилося. Треба бути готовим провести ранкове шоу без музики або без заготовленого наповнення. Завжди напоготові повинна бути інформаційна служба, яка підготує інформацію, як поводитись у випадку надзвичайних ситуацій.

Поза роботою, у ритмі звичного життя, треба бути дуже уважним. Бо кожна людина, кожна розмова, кожна історія можуть стати темою для ранкового шоу. Треба багато спілкуватися з людьми, читати книжки, цікавитись чимось новим. Якщо знайшли у тексті класне нове слово – користуйтесь ним у ефірі.

Кожного разу, коли ви хочете зробити щось на радіо, ви повинні поставити собі питання: це цікаво для мене чи для аудиторії? Радіо це живий організм, який у різні моменти готовий до різного, залежно від ритму слухачів.

Найскладніше і найпрекрасніше на радіо те, що ми не маємо права бути пласкими. Ми мусимо малювати образи. Коли ми щось розповідаємо, то створюємо образ, який слухач може домалювати так, як йому подобається. Наскільки смачно ми це робимо, настільки успішним буде наше шоу.


Зображення:  pexels.com