…якщо не хочеш читати.


Аби прочитати цей текст від початку до кінця, ви витратите від чотирьох до восьми хвилин — залежно від того, як швидко читаєте. Невблаганна статистика свідчить, що в більшості читачів онлайн-видань цих хвилин просто немає. Тому вони задовольняються заголовком або ковзають текстом, вихоплюючи з нього довільні фрази, чи полишають читання на півдорозі. Коли ірландцеві Ґарету Гікі забракло часу на читання чергової цікавої статті, він вигадав News Over Audio — сервіс професійного озвучування журналістських матеріалів на зразок аудіокнижок.  

MediaLab пропонує всім охочим не читати, а послухати цей текст. 

«Майже щодня я натрапляв у мережі на публікації, які хотів би прочитати, але просто не міг знайти на це часу, — розповідає Гікі в колонці на journalism.co.uk. — Розв’язання цієї проблеми я знайшов у додатку Pocket. Він дозволяє зберегти посилання на смартфоні, стаціонарному комп’ютері або ноутбуку для того, щоби прочитати їх згодом». Інший варіант — сервіси на зразок Blendle, які якісно фільтрують контент різних видань.

У 2013 році, коли Ґарет установив собі Pocket, цією програмою вже користувалися приблизно десять мільйонів людей. Отже, подумав хлопець, усі вони мають ту саму проблему — їм бракує часу, щоб читати цікаві матеріали. Тому вони зберігають посилання на потім. Але невдовзі він помітив, що не читає навіть те, що позберігав.

Гаразд, читати немає часу. А слухати? В автомобілі, на прогулянці чи пробіжці, у спортзалі, в ліфті, в ліжку перед сном люди слухають музику, радіо, аудіокнижки або подкасти. Ґаретові спало на думку запропонувати їм аудіоверсії текстів, які вони не встигають прочитати.

Існують програми-синтезатори мови, дуже помічні для незрячих. Та попри те, що ця технологія розвивається, поки що синтезований наратив не є досконалим (навіть англійський; про український нема що й говорити).

Тому навесні 2017 року Ґарет Гікі та його напарник, програміст Шейн Енніс, запропонували користувачам смартфонів, планшетів, автомобільних бортових комп’ютерів та розумного помічника Alexa від Amazon професійне озвучування журналістських матеріалів на зразок аудіокнижок. Ідея News Over Audio (NOA) з’явилася, коли вони натрапили на аудіоверсію журналу The Economist, яку видання пропонує своїм онлайн-передплатникам уже майже десять років.

Ґарет і Шейн вклали у стартап власні гроші та залучили кількох дрібних інвесторів. Загалом на запуск проекту витратили майже сто тисяч євро. Монетизують NOA за рахунок реклами та передплати, яка коштує 8 євро на місяць і гарантує доступ до 600 матеріалів. Сам додаток є безкоштовним, а ті, хто не хочуть платити, можуть слухати чотири матеріали на день задарма.

«Аудіокнижки стали зручним рішенням для книговидавничого ринку. Ми з Шейном хотіли зробити те саме для якісної журналістики, до якої люди звертаються, аби розібратись у важливих для них темах. Ані радіо, ані подкасти, хоч які вони чудові, цієї потреби не задовольняють», — пише Гікі. Головною цільовою аудиторією сервісу він називає покоління міленіалів, до якого належить сам — зараз йому двадцять сім.  

Проблема якісного журналістського контенту в інтернеті, за словами Ґарета, полягає в неспроможності надовго втримати достатню кількість аудиторії. Чоловік наводить цифру: в середньому онлайн-читач проводить із текстом 44 секунди. За цей час він фізично може прочитати приблизно 150 слів (розрахунок для англійського тексту), і це за умови, що почне читати відразу й не звертатиме уваги на картинки. Тим часом журналістські матеріали в середньому складаються зі 750 слів. Згідно з аналізом Chartbeat, більшість людей, які натискають на заголовок, не читають матеріал узагалі: понад 55% відвідувачів залишаються на сторінці менш ніж 15 секунд.

У NOA ж показники значно відрізняються: середнє співвідношення між тривалістю прослуховування та тривалістю треку тут не падає нижче 80%, хоча кількість слухачів зростає. Середня тривалість прослуховування треків — приблизно 5 хвилин. «Якщо хтось натискає play на матеріалі NOA, він, скоріш за все, дослухає до кінця», — каже Гікі. При цьому слухачі надають перевагу колумністиці та аналітичній журналістиці – про це свідчить і статистика, і відгуки користувачів NOA. Натомість, типові новинні заголовки приваблюють їх менше. Тому редактори сервісу добирають із-поміж публікацій видань-партнерів для озвучування ті, які «розповідають щось більше за заголовок і дають додатковий контекст, особливо на соціально значущі та злободенні теми».

У команді NOA п`ятеро професійних дикторів, які озвучують тексти. Начитка починається ввечері і триває цілу ніч, а зранку слухачі отримують пакет із тридцяти добірних матеріалів, де серйозна аналітика розбавлена матеріалами про спорт, мистецтво та дозвілля. Треки груповані за джерелом або за темою; з них можна формувати плейлисти та завантажувати, аби слухати без під’єднання до інтернету.

Засновник NOA Ґарет Гікі наголошує, що додаток має бути зручним помічником, який допомагає читачам розібратись у важливих для них темах і заощадити час. Проте асортимент джерел контенту невеликий. NOA легально — на партнерських засадах — використовує тексти The Financial Times,  Bloomberg, The Independent i The Irish Times. 2018 року до цього переліку обіцяють додати ще кілька джерел, зокрема журналів та спеціалізованих видань. У перспективі сподіваються почати озвучувати й іншомовні видання.  

Видання-партнери отримують частину доходів NOA від реклами та передплати. Їхня частка розраховується відповідно до часу, який користувачі проводять із їхніми озвученими матеріалами. Наступного року Ґарет з Еннісом планують залучити нових інвесторів, й видання-партнери, ймовірно, будуть серед них.

Поки що порівняння з сервісом потокового відео та аудіо Spotify, до яких удаються співзасновники NOA, дещо перебільшені. Проте Ґарет Гікі прогнозує, що 2018 рік стане золотою добою потокового аудіо на замовлення. Зростатимуть і попит, і пропозиція. Вже зараз чимало медіа роблять аудіоверсії своїх матеріалів та поширюють їх як на власних сайтах, так і на платформах подкастів на зразок Otto Radio та Spotify. Ця практика стане повсюдною, коли технології синтезу мови вдосконаляться, хоча Гікі прозоро натякає на те, що до повної заміни людської начитки машинною може й не дійти.

«Прийде час, коли журналістика буде природно інтегрованою в платформи CarPlay i Android Auto, Alexa, Home i HomePod так само, як у мобільні платформи та інтернет. Це дозволить людям вільно обирати між читанням та слуханням, зважаючи на умови, в яких вони перебувають. Доступність збільшила споживання кока-коли, й те саме станеться з якісним медіаконтентом», — прогнозує Ґарет Гікі. Він сподівається за пару років мати стотисячну аудиторію.

На початку 2018 року NOA мала дванадцять із половиною тисяч зареєстрованих користувачів, із яких чотири слухають озвучені журналістські матеріали щонайменше раз на тиждень. Гікі розповідає, що 90% слухачів NOA, які дослуховують до десятисекундних рекламних роликів у кінці кожного третього треку, слухають також і їх. Дивні вони все-таки, ці міленіали.