Що читати перед трансляцією та як тренувати голос. 

Спортивні редакції на загальнонаціональних телеканалах поступово зникають, непрофільні видання підлаштовуються під кліпове мислення аудиторії та продукують переважно короткі інформаційні матеріали, водночас зростає попит на якісні онлайн-трансляції в інтернеті. Якщо захоплення спортом спонукає вас спробувати себе у ролі коментатора, журналіста чи відеооператора, візьміть до уваги поради майбутніх колег.

 

Андрій Синявський, керівник відділу Спорт у «Новое время»

Раніше я працював у профільних спортивних медіа, нині є керівником спортивного відділу у ЗМІ, аудиторія якого цікавиться спортом не дуже глибоко. Це люди, які хочуть бути у курсі подій світу спорту, але особливо в нього не занурюватися. Керуючись цим, ми пишемо переважно про виступи відомих спортсменів, про найгучніші перемоги, тільки про найцікавіші події. Також висвітлюємо скандали і можемо написати, наприклад, про дівчат  футболістів, оскільки такі матеріали зазвичай мають багато переглядів, а медіа потрібно якось привертати увагу. Головне при цьому не переходити «червоні лінії»: якщо таких новин в міру, то можна.

Андрій Синявський

Найбільш популярними для українських читачів є традиційно футбол, бокс та теніс — в останні роки у нас з’явились класні тенісистки, які успішно виступають та цікавлять навіть далеку від спорту аудиторію.

Досвід роботи у профільних спортивних виданнях дозволяє стверджувати, що за останніх 10 років спортивною аналітикою та розбором деталей цікавиться все менше читачів, лонгріди на цю тему непопулярні. Мабуть, така тенденція зараз простежується і в інших ЗМІ, при виборі статей та новин у читача спрацьовує кліпова свідомість.

Для ЗМІ, у яких спорт — одна з рубрик, розлогі і глибокі статті не дуже потрібні. Винятком можуть стати лише публікації про якісь резонансні події або про спортсменів, відомих у інших сферах. Наприклад, люди, які не цікавляться спортом, читають матеріали про дискваліфікацію російських спортсменів на Чемпіонаті світу через допінг, бо це скандал і тема стосується ще й політики. Так само є люди, яких особливо не цікавить футбол, але вони знають хто такий Ліонель Мессі, тому вони читають статті про нього.

Я помітив, що медіа про спорт поступово трансформуються, змінюють формати, записують відеоблоги, працюють над розвитком власних YouTube-каналів. 

Микола Нестеренко, журналіст та режисер інтернет-трансляцій спортивних подій

Я 10 років займався баскетболом, закінчив Харківську академію фізичної культури, здобувши спеціальність, яка стосується інформаційного забезпечення спорту, хоча з телебаченням та журналістикою вона не пов’язана. Коли був студентом купив камеру, почав знімати фільми та сюжети, працювати у спортивній редакції обласного телебачення. Там знайшов гарного вчителя — Бориса Павловича Ланевського, завдяки якому став не лише оператором, а й спортивним журналістом.

Микола Нестеренко

Профільна освіта для спортивного журналіста не обов’язкова, але вона допомагає робити більш якісні та цікаві матеріали. Журналіст, який знає правила видів спорту та термінологію, не виставить себе дурником, повідомляючи в ефірі, що волейбольний клуб виграв з рахунком 10:3. Мені доводилось таке чути, а це ж помилка, тому що у волейболі не може бути такого рахунку. Глядач, який розуміється на спорті, посміється з таких новин, і перестане їх дивитися. Звичайно, є універсальні новинні журналісти, які сьогодні пишуть про водоканал, а завтра про ДТП, але зі спортом треба працювати по-іншому, постійно бути в темі, слідкувати за подіями у всіх видах спорту, цікавитися життям спортсменів. Проблема багатьох телеканалів в тому, що вони хочуть, щоб універсальні журналісти писали про спорт, але в результаті часто виходить «печаль», бо незрозуміло для якої аудиторії цей сюжет — глядач, який не захоплюється спортом, нічого не зрозуміє, а глядач, який розуміється, скаже, що журналіст профан. Я завжди за те, щоб темою спорту у редакціях займався спортивний журналіст, а не універсал.

Я пропрацював на телебаченні більше 12 років, 2 роки керував спортивною редакцією, проте через скорочення та оптимізацію на Суспільному довелося з телебаченням попрощатися. Разом із колегою Олександром Ланевським ми заснували власний медійний бізнес з онлайн-трансляцією спортивних подій. На такий формат зараз є попит. Ми працюємо не лише в Харківській області, а по всій Україні. Аналізуючи український телеефір, бачу, що загальнонаціональні канали поступово відмовляються від випусків спортивних новин. Та й глядачам вже не треба їх чекати, бо є інтернет і можливість подивитися трансляцію в режимі реального часу. Спортивні новини та спортивні телепрограми на непрофільних телеканалах майже померли. 

Наша група, яка займається трансляцією спортивних подій, знімає 2-8 камерами, а для красивої і масштабної картинки ще й квадрокоптером. Під час ефіру ми оперативно робимо повтори найцікавіших моментів, включення зі спортсменами та тренерами. Над трансляцією працюють інженери, звукорежисер, режисер, коментатор та оператори. До речі, ми провели справжню селекцію при виборі операторів. У нас вони мають спеціалізацію — ми помітили, що один оператор краще показує бокс, інший, наприклад, футбол. Не кожен телеканал може собі дозволити виділяти на спортивні події такі ресурси. 

Майстерність коментатора так само важлива як і майстерність оператора. Якщо він не розбирається у виді спорту — це справжня біда. Як би ми красиво не показували спортивну подію, глядача буде бісити коментатор, і він вимкне трансляцію. 

Вадим Шевякін, спортивний коментатор

Зараз моя основна зайнятість — це коментування матчів ФК «Шахтар». Я працюю на клубному каналі цієї команди. Також коментую кілька матчів у тиждень на сервісі MEGOGO, який має футбольну редакцію. Переважно це європейські чемпіонати — Німеччина, Франція та Іспанія. Співпрацюю також з провайдером «Воля», на каналі якого коментую футбольні єврокубки. Останнім часом коментую лише футбол, роботи в цій ніші настільки вистачає, що на коментування інших видів спорту часу не залишається. Хоча ще кілька років тому, працюючи на Суспільному, коментував і Олімпіаду, і Параолімпіаду, і найрізноманітніші види спорту — від зимових екстремальних до плавання. Загалом мій коментаторський досвід — більше 6 років. 

Вадим Шевякін

Щоб підготуватися до трансляції читаю фахові сайти, серед яких Transfermarct та Soccerway. Аналізую як команди зіграли останні матчі та статистику футболістів. В пригоді стають розлогі, детальні анонси, які роблять фахівці іспанської LaLiga та німецької Bundesliga. Якщо я буду коментувати гру команд, які добре знаю, то для підготовки досить і години. Проте трапляються команди, до гри яких потрібно готуватися довше, певні моменти занотувати, знову ж — поцікавитися статистикою та подивитися огляди.

Щоб не заважати глядачу і не дратувати його своєю манерою та стилем коментування, на мою думку, потрібно враховувати статус матчів та їхній характер. Він залежить від того, яка це ліга. Якщо це, наприклад, Англійська Прем’єр Ліга, то потрібен динамічний коментар, бо в їхніх матчах багато відскоків, багато подій на полі, активно змінюється картинка. Якщо це LaLiga, то іспанці, на мою думку, розумніше водять м’яч. Їх гра потребує розміренішого коментаря, тут менше бажання кричати та підвищувати тон. Якщо це італійська Серія А, то коментатору треба бути готовим до того, що в ній футболісти можуть і 10 хвилин ганяти м’яч, не створивши якихось яскравих моментів, а цей час потрібно ж чимось наповнити, щоб і самому не перегоріти і увагу глядача втримати. 

Футбольному коментатору, який тільки починає свою кар’єру, важливо розуміти, що манера коментування залежить також від часу, в який відбувається матч. Наприклад, якщо це 18 година, то вболівальники максимально заведені, їм хочеться від коментатора жвавості, якщо це 22 година і це ТОП-гра типу Барселона:Хетафе, то, швидше за все, буде доцільним не дуже емоційний коментар. Тобто такі фактори як ліга, час проведення матчу і його статус дуже впливають на коментування.

Мені подобається коментувати футбольні матчі в тандемі з колегою. Це не тільки легше для коментатора, але й глядач від цього виграє, бо трансляція стає динамічнішою. Коли я коментував інші види спорту, які я знаю менше, то не відмовлявся від спільної роботи з експертами. Вони додають ефіру фаховості та глибини.

Коментатору важливо працювати над своїм голосом. Я це робив ще під час навчання в академії, а перед першими ефірами зачинявся у кімнаті і читав щось хвилин десять, щоб налаштувати мовленнєвий апарат. Хвилювався, хотів таким чином перестрахуватися. Коли ще не мав багато пропозицій роботи, то приблизно півроку кожні вихідні працював як коментатор на міні-футбольному любительському турнірі. Це була велика кількість матчів з 9 години ранку до 21 години вечора. Я настільки на них виговорився, що набагато якісніше почав працювати і як журналіст, і як коментатор. Така робота, на мою думку, дуже важлива для початківців. 

Про регіональну спортивну журналістику

Найбільше перспектив для професійного розвитку мають спортивні журналісти в Києві. Проте, можна успішно та якісно коментувати спортивні події і в регіонах. Це доводить Павло Посохов із Харкова. Для нього спортивна журналістика швидше хобі, бо, каже, на регіональному рівні ця спеціалізація доброго заробітку не дасть — менше подій та менша фінансова винагорода за роботу. Павло коментує футбольні матчі Першої ліги. Каже, що про неї у ЗМІ значно менше інформації ніж про матчі Української професійної ліги, тому потрібен час, щоб підготуватися, знайти інформацію про команду, її футболістів, зібрати статистику. Не кожна команда Першої ліги має пресслужбу, щоб її надати, тож доводиться шукати інші джерела.

Павло Посохов

«Завжди мріяв стати коментатором. Але перш ніж спробував себе у цій ролі, 6 років пропрацював у новинній журналістиці — спочатку ведучим новин, потім регіональним кореспондентом кількох загальнонаціональних каналів. Згодом почав писати для сайтів текстові трансляції матчів. Для того, щоб бути коментатором на регіональному рівні, і не залежати від ефіру телеканалів, потрібно самостійно шукати команди, і на певних умовах домовлятися з ними про співпрацю. Не завадить мати при цьому портфоліо, але якщо досвіду коментування нема, то для початку треба знайти можливість повчитися у професіоналів. Це може бути стажування як на регіональному телеканалі, так і робота в команді, яка забезпечує онлайн-трансляцію в інтернеті», — розповідає Павло Посохов.

Регіональний спортивний журналіст може розвиватися також завдяки власному YouTobe-каналу або ж створюючи контент для комерційних організацій, які пов’язані з темою спорту. Для прикладу — Павлу Посохову, коментуючи Чемпіонат Європи з біатлону, вдалось зібрати на YouTobe-каналі вже більше 40 тисяч переглядів. Журналіст каже, що дуже задоволений таким результатом. І своїм прикладом доводить — з нинішніми технічними можливостями стати спортивним журналістом неважко, навіть живучи на периферії. Треба просто постійно слідкувати за світом спорту, розвивати експертність в улюблених видах, шукати можливості, щоб захоплення приносило ще й фінансову винагороду. 

 

Фотографії надали герої

Головне зображення Bence Balla-Schottner

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.