Від експериментальних інтерв’ю до планів про створення систематизованого каталогу митців.

Цього року з’явилося нове медіа про культуру Craft Magazine. Його унікальність у тому, що воно орієнтується лише на інтерв’ю. Виданню вже вдалося знайти прихильників не лише в Україні, а й закордоном.  Анна Сєдих поспілкувалась із засновницями Craft Катериною Казіміровою та Дариною Анастасьєвою про роботу медіа та плани на майбутнє.

Як усе почалося

Ідея медіа з’явилася в Катерини. «Катя створила ресурс ― майданчик для інтерв’ю, який з часом має збільшувати свої технологічні потужності. Потім вона прийшла до мене з пропозицією робити медіа. Craft базується не лише на концепції, але й на технології. Це діджитальна історія, у центрі якої ― українські персоналії,» ― розповідає Дарина.

За словами Катерини, історія Craft почалася навесні минулого року з ідеї створити ресурс, де були б представлені всі сучасні митці. «Усе зупинилось. Це був час послухати себе. В принципі, ідея медіа уже була сформована, залишалось придумати, як її втілити. Вперше ми з Дариною зустрілися в травні 2020 і я поділилася своєю ідеєю. Тоді ми вирішили, що будемо робити інтерв’ю. Адже як краще можна представити персоналії, як не через розмову з ними?» 

Катерина Казімірова (ліворуч) та Дарина Анастасьєва (праворуч). Фото Валентина Кузана.

«У нас амбітні цілі: надати майданчик для інтерв’ю журналістам, які працюють у цьому жанрі ― таких професіоналів у нашій країні наразі дуже багато; розвинути жанр, показати, наскільки різним й інформативним він може бути, адже завдяки “портретовості” та “ігровому аспекту” інтерв’ю в сучасному медіапросторі займає провідні позиції; і сформувати якомога систематизованіший каталог митців. У нас не буде ранжування між прізвищами, але будуть найбільш визначні, найцікавіші митці з різних сфер. Це швидше навіть не каталог, а об’єднання людей. Об’єднання творчого прошарку українців, яке має постійно доповнюватись: когорта художників, музикантів, письменників, менеджерів творчих індустрій тощо,» розповідає Дарина.

З жовтня 2020 Катерина почала розробляти Craft разом зі своєю технологічною командою. Дарина паралельно брала інтерв’ю, займалася контентом для медіа та шукала інформаційних партнерів проєкту. Засновниці разом обирали команду. Уже в січні з’явилося медіа, на якому було чотири інтерв’ю різних категорій, перекладені трьома мовами. Процес створення зайняв чотири місяці від ідеї до реалізації.

Робити медіа в пандемію

 На створення нового медіа під час пандемії коронавірусу треба наважитись. Засновниці розповіли, що пандемія більше допомагає, аніж навпаки. Єдиний мінус складність планування: хтось може захворіти або перенести розмову. Це неможливо передбачити. «Ситуацію періодичних локдаунів треба сприймати як даність і просто переформатовувати свій побут, роботу, час та професійні звички. Усе реально, ба більше, навіть зустрічі легше планувати, тому що в людей менше офлайн-подій. Ми проводимо інтерв’ю із дотриманням карантинних вимог ― наживо, дотримуючись дистанції, у масках, з антисептиком, на свіжому повітрі або онлайн. Це важче зробити, коли людина не вилазить із фестивалів і постійно подорожує ― звичний ритм митців у долокдаунну епоху. У випадку текстового інтерв’ю увесь процес виробництва ― це лише ноутбук і голова.» ― розповідає Дарина.

Розповідати через призму розмов

Зараз на платформі представлені два формати: класичне інтерв’ю, де присутній герой та журналіст, а також інтерв’ю-бесіда, де учасники розмови рівноправні. У журналі наразі можна прочитати ексклюзивне інтерв’ю Андруховича з Жаданом, або бесіду Андрія Куркова з нідерландським перекладачем Арі ван дер Ентом. Типи розмов поступово будуть розширюватися, а об’єднуватиме їх повна орієнтація на героїв.

«В центр ми ставимо культурну особистість. Це така брила, що тримає у собі величезний внутрішній світ, який трансформується або в літературу, або у візуальне мистецтво, музику чи танець; або синкретизує декілька напрямків мистецтва у своїй творчості. Інтерв’ю з високоосвіченою, висококультурною людиною є дуже репрезентативним. Набагато цікавіше прочитати розмову з творцем, ніж почути про нього аналітичний матеріал, приміром лекцію.  Бо у лекції так чи так є третій погляд, є певна аналітика, але немає живого процесу. Творення інтерв’ю з митцем ― окремий творчий прецедент. Народжується розмова, яка певною мірою також є мистецтвом,» ― каже Дарина.

У виданні всі текстові інтерв’ю погоджуються з авторами. Засновниці впевнені, що інтерв’ю завжди варто показувати учасникам. «Є два типи людей: ті, хто говорить і ті, хто пише. Мені легше говорити, а є люди, яким легше виписуватися навіть в інтерв’ю. Тому вони кажуть менше, ніж хотіли б. Їм цікавіше все прописати,» ― говорить Дарина. Катерина доповнює, що для медіа важливий контент: «Якщо через брак часу або емоції щось важливе залишилось невисловленим, то краще це потім дописати. Кожне наше інтерв’ю ― як твір, який неодмінно має бути художньо завершеним». Засновниці розповідають, що тексти на Craft близькі до художніх текстів. Іноді доводиться себе зупиняти, аби залишитися в журналістиці й не перетворитися на фікшн.

Зазвичай ініціаторами розмов є саме інтерв’юери. Катерина та Дарина лише їх спрямовують, але не торкаються самого процесу. За словами Дарини, вони завжди питають в інтерв’юера, з ким йому цікаво поговорити. «Ми питаємо, з якого боку це цікаво, тому що в кожного є своя точка зору, призма, через яку журналіст бачить формат інтерв’ю. Це може бути історія творчості, актуальний період, портрет, або зосередження на творі, через який усе розкривається. Ми з Катею спрямовуємо наших авторів, тому що стиль та ідея мають бути спільними для усіх матеріалів Craft. Ми проговорюємо напрям розмови і відпускаємо інтерв’юера, як кораблик. Потім нам віддають результат ― кожного разу щось нове, неочікуване, але завжди якісне та відповідне».

Обирати героїв

Редакція видання Craft Magazine має чотири правила, які допомагають їм шукати та вибирати героїв для інтерв’ю. Насамперед це об’єктивні фактори у вигляді нагород, звань та кількості робіт. Далі зважають на власні вподобання авторів, авторок та засновниць. Також для пошуку редакторки залучають консультантів із різних мистецьких сфер. Четвертим правилом є баланс. Засновниці намагаються не обирати митців з одних мистецьких груп. «Ми знаємо, що культура в Україні дуже галузева. У кожній окремій царині мистецтва багато різних груп, які одна з одною не спілкуються, навіть ненавидять, хоча фактично представляють якусь одну історію. Наше головне завдання ― бути рівновіддаленими від усіх і рівнонаближеними водночас. Ми однаково добре до всіх ставимося й нам цікаві всі. Ми керуємося в першу чергу важливістю цієї постаті для України та для визнання України у світі,» розповідає Дарина.

Для видання важливо, щоб автор матеріалу й герой були знайомі або прагнули знайти спільні точки дотику. Катерина каже, що інтерв’юери у Craft майже завжди є повноцінними учасниками розмови. «Важливо, щоб усе сприяло дійсно цікавій та інформативній бесіді. Розмова інша, коли співрозмовники знайомі і в них є спільні фішки, які вони можуть обговорити. Важливо мати емоційний контакт. Бувають такі персоналії, з якими вже записано безліч інтерв’ю, але своєму другу вони інтерв’ю раніше не давали. Як ось розмова Андрія Куркова й Арі ван дер Ента. Це не просто два письменники, а й двоє друзів, тому розмова видалась нетиповою».

Хто створює Craft

Катерина займається не лише технічними та ідеологічними справами, а й перекладом, редактурою та маркетингом. Дарина редакторка та продюсерка. Додатково вона займається піаром та комунікацією з авторами й героями. Розвивати платформу Катерині допомагали професійні програмісти та верстальники. Дизайнерка Тетяна Корнієнко розробила для медіа лого. «Нам пощастило жити в одному місці й одному часі. Коли ми почали працювати над текстами, в нас було одне лого, один банер і все. Ми казали, що ось так буде називатись медіа, але його ще немає. Та інтерв’юери хотіли працювати і, що цікаво, навіть герої радо погоджувалися давати інтерв’ю для медіа, якого ще фактично не існує,» каже Катерина.

Дарина розповідає, що з усіма членами команди вони були знайомі ще до заснування Craft Magazine. «Це люди, з якими ми знайомі доволі давно. Знайомі глибше, із середини процесу. Кожна людина в Крафті абсолютно не випадкова. У всіх нас є спільні цінності. Жодного разу мене не питали про гонорар. Ми, звісно, потім це озвучували, але люди погоджувались долучитись лише за ідею. І не лише інтерв’юери, а й фотографи та оператори. Хоча я переконана, що оплата роботи представників креативних індустрій в Україні недооцінена, одиниці мають відповідний своїм навичкам і професійності рівень оплати. Якісно і журналісти й митці нашої країни на рівні світових стандартів, але культура адекватної оплати праці наразі лише починає формуватися. Craft стартував, керуючись повагою до своїх колег, надавши максимально комфортні умови роботи та гонорари, відповідно до своїх можливостей».

Зараз у команді чотири автори: Юстина Добуш, Ольга Скороход, Ія Ківа та Микита Григоров; дві коректорки: Наталія Мягкова та Сара Хок, яка вичитує англомовні матеріали. Фотографії для видання створює Валентин Кузан і Катерина Лащикова, а відеопродакшеном займаються Святослав Шевченко та Колян Пастико.

Писати для різних аудиторій

Засновниці розповідають, що завданням медіа є зацікавити всіх і молодших, і старших, і читачів закордоном. «За результатами трьох повних місяців функціонування в онлайні наша аудиторія зараз це 40/60 чоловіки та жінки, містяни віком від 20 до 62 років. Найбільш активні читаті молодь 20-34. Перш за все ми орієнтуємось на аудиторію людей, які зараз живуть в Україні, яким важливо залишатися тут. Важливо, щоби країна розвивалася не лише в економічному та політичному плані, але щоби була повноцінним гравцем на культурній арені. Але географія наших читачів вже не тільки Україна: слідом йдуть Штати, Польща, Німеччина, Великобританія та інші країни. Аналітика показує, що третина користувачів сайту з англомовних країн читає наші матеріали українською, і майже 60% використовують англійську мовну версію. У нас дуже багато нових імен, багато різних креативних індустрій, і про це все хочеться говорити» каже Катерина.

У планах засновниць ― розширювати обсяг медіа та додавати більше молодих імен. Поєднувати відомі та нові імена у всіх креативних сферах. Також важливою ідейною частиною медіа є орієнтація на міжнародну аудиторію. «Це потрібно для того, аби стати повноцінним гравцем на міжнародній культурній сцені. Треба, щоби нас знали не лише за окремими постатями, а систематично. Тому ми хочемо підійти з різних сторін та з різних культурних напрямів,» коментує Катерина.

Зараз матеріали Craft Magazine можна прочитати українською, російською та англійською. Перелік мов планують збільшувати. «Ми вже думали про німецьку. Але нас цікавить насамперед тематичне та жанрове розмаїття. Незабаром ми запустимо нову категорію ― балет. Пізніше ― новий жанр, пов’язаний з інтерв’ю. Зараз плануємо просувати матеріали саме на цих трьох мовах. Англійською ми охоплюємо Америку, Європу та Австралію. Уже згодом будемо розширюватись більш локально,» ― каже Катерина. Уже зараз другою читацькою аудиторією після української є американська.

Головне зображення: Maranda Vandergriff

 

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.