Спікер LMF-2018 Яцек Утко знає, який дизайн потрібен пресі для виживання.

Яцек Утко — польський дизайнер газет, журналів та онлайн-видань. Він працював із різними ЗМІ у 19 країнах. У 2009 році Утко виступив із TED-промовою «Чи може хороший дизайн врятувати газети». Це відео переглянули понад мільйон людей. Оформлені ним видання неодноразово перемагали у світовому конкурсі на найкращий газетний дизайн. А Het Parool і De Morgen обрали європейськими газетами року у 2015-му та 2016-му. Яцек долучився до оформлення польського місячника Pismo, який позиціонують як польський New Yorker і який почали продавати лише цьогоріч. У травні він виступить на VI Львівському медіафорумі.

Утко вважає, що газети помирають не через читачів чи технології, а через редакторів, дизайнерів та медіаменеджерів. Перші створюють продукт, цікавий передовсім їм самим, другі прагнуть творити мистецтво, забуваючи, що візуальне оформлення має бути зрозумілим і доповнювати інший контент, а медіаменерджери бояться зайвої творчості і вирішують будь-які проблеми,  скорочуючи витрати.

Яцек говорить, що створювати гармонійний медіапродукт легше, коли в редакції є люди, які поєднують роль редактора і дизайнера (про нові ролі в медіа MediaLab детально писав тут). Редактори, працюючи з текстом, мають одразу уявляти, як він буде оформлений та проілюстрований, а дизайнери повинні розробляти свої ідеї, занурившись і зрозумівши контент, який оздоблюють.

Дизайн — це не тільки зображення, малюнки чи інфоргафіка. Це також графічне оформлення тексту: заголовків, підзаголовків, лідів, винесених цитат. Усі ці елементи, каже Яцек, допомагають читачеві легше перетравлювати текст. І нехтувати ними не можна.

 

Утко порівнює дизайн із різними стилями музики. Каже, що можна дизайнувати, як Моцарт, і тоді процес буде схожий на написання симфонії, а результат — на звучання. Каже, що дизайнові потрібен ритм, темп і гучність. Обкладинки переважно звучать голосно, музичною мовою — фортисимо, і у швидкому темпі. Натомість у розділі з колонками і темп, і гучність стишуються, — тут варто ретельніше дослухатися до слів. Темп у дизайні — це швидкість, із якою сприймають контент. На неї можна впливати шириною колонки, кількістю незаповненого простору і тексту на сторінці. А гучність стосується оформлення заголовків, шрифтів, виділень та пропорцій.

Яцек радить не зупинятися, коли якесь дизайнерське рішення видається хорошим. Каже, що на цьому етапі зупиняються всі. Всупереч відомій формулі «неперевершене —  ворог хорошому», Утко вважає, що тільки неперевершене може бути достатньо хорошим.

На думку дизайнера, медіа будуть поступово ускладнюватися: газети прагнуть бути схожими на тижневики, тижневики — на місячники, а місячники — на витончені фотоальбоми. Раніше Яцека питали (і це його турбувало), чи не надто дизайн, який він розробляє для газет, виглядає по-журнальному. Тепер він і сам каже, що хоче бути журнальним. Тим паче, що ані «журнального», ані «газетного» дизайну не існує. Яцек радить дивитися ширше й адаптувати несподівані ідеї до різних типів медій. Каже, що правила ніде не прописані. Також радить вилізти нарешті зі своєї коробки, тобто мислити нестандартно.

Із часом газети все менше переказуватимуть новини. Читачам, каже Яцек, більше потрібні знання. Тому поступово газети, тобто newspapers, більше орієнтуватимуться на користувачів і стануть такими собі usepapers.

В одному з інтерв’ю Яцек розповів, що, хоча й бачить переваги у командній роботі, найкращі дизайнерські рішення він вигадував, працюючи наодинці: «Це були плоди самоув’язнення в кімнаті і неспілкування із редактором. Я сам вигадував заголовки, які здавалися мені підходящими. Так виникають обкладинки, яким присуджують нагороди».

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.